woensdag 13 januari 2016

complemenaire kleuren quilt in progress

Gisteren hebben we een bezoek gebracht aan een quiltwinkel.
De quiltwinkel van Rietje van Slagmaat in Lochem.  Overweldigend mooi vinden we deze winkel.

Nu word ik altijd nogal overrompeld als ik zo'n mooie winkel binnen stap maar we werden heel vriendelijk ontvangen en toen ik zei dat ik met een quilt bezig ben en geen idee had wat ik er nu verder mee moest kwam Rietje meteen in actie!  Het is fijn dat je geholpen kunt worden met het uitzoeken van de juiste stof; het zijn er namelijk HEEL veel!  We hebben een mooie stof gevonden om nog om de quilt heen te zetten.


Dat is hem dan!  Soms denk je dat een stof er goed bij zal passen maar als je de quilt dan op de stof legt blijkt het niet zo te zijn. Rietje heeft de nodige rollen uit de schappen gehaald! Gewoon heel lief dus.

Ik heb nog allerlei tips gekregen over hoe ik bepaalde dingen kan doen.  Zomaar.

Er hangen ontzettend mooie quilts in de winkel en omdat ik als beginner liever nog wat kleiner werk heb ik een mooi patroon meegenomen.


Het is een applicatie-quilt. Dat wil ik graag eens proberen. Het lijkt me interessant omdat je gebruik maakt van een papier met lijm om alles over te brengen. Naderhand knip je dan aan de achterkant weer wat stof weg en gaat de aangebrachte stof vanzelf wat boller staan. Nog even vermelden dat het een patroon is van Lori Smith. Er zijn er nog meer. Ziet er goed uit!  Je kunt ook nog borduren en quilten op dit werkstuk. Mooi, vind ik helemaal leuk!

De mini-quilt............  die ga ik eerst af maken zodat ik niet met allerlei UFO's kom te zitten.

Nu eerst een cappuccino..............  en dan aan de slag!







4 opmerkingen:

  1. Ha lieve Pink, en heb je genoten van de cappuccino?
    het is inmiddels 22.44 uur dus als het goed is ben
    je al heerlijk bezig met de mini-quilt.


    De stof voor rondom de quilt past er echt super
    mooi bij, en heerlijk als mensen zo vriendelijk zijn.
    Van Rietje hoorde ik weleens dat dat vaak in quiltwinkels
    zo gaat, dezelfde passie en enthousiasme, zo fijn.

    Je bent wel heel ijverig bezig hoor, en het patroontje van
    deze applicatie quilt ziet er erg leuk uit.
    Lijkt me ook weer een hele uitdaging en denk dat dat
    jou zeker zal bevallen. Je kan daar ook weer heerlijk
    je fantasie de vrije loop laten.

    Dat papier dat je er bij gebruikt, is dat vliesofix???
    daar heb ik weleens iets over gelezen.

    Ohhh krijg er gewoon ook zin in als ik dat patroon zo bekijk.

    Maar eerst.....zijn ze aan de laatste kamer boven begonnen,
    alles uitzoeken, wegbrengen, weggooien, hihihi.
    Schept in ieder geval weer ruimte en rust.
    En dan weer behang afhalen, schilderen enz.
    Tussendoor probeer ik nog wel wat te freubelen hoor,.

    Succes lieverd met al je mooie projecten......

    Liefsssssssssss
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Josephine, kijk even bij wat ik heb geantwoord aan Rietje over dat papier. Het is geen vliesofix. Zag wel een mooie vliesofix (ofzo) met voorgedrukte vierkantjes! Is er ook met andere motieven hoorde ik. Moet ik nog opzoeken.

      Zo, jullie komen weer in de rommel te zitten? Volhouden!!!!! Op een dag is alles klaar en zul je heel blij zijn!

      Fijne week verder - doe rustig aan - en liefs van Pink

      Verwijderen
  2. Wat heerlijk zo,n quiltwinkel he PInk. Ik word er hebberig en dan weet. Ik op een gegeven moment niet meer wat ik nou eigenlijk wou kopen. Hihi. Je quilt wordt prachtig s en wat een moed van je om dat mooie applique patroon te gaan doen. Ik heb twee boeken met dat soort patronen maar ik kan de moed niet vinden om er aan te beginnen. Makkelijk met dat vriezer papier he. Ik heb toen ik in Amerika was een hele grote rol gekocht , gewoon in de supermarkt. Als je eens iemand weet die gaat moet je het beslist mee laten brengen. Kost bijna niks.
    Je vorige bloemetjes quiltje vind ik ook zo mooi. De paper Piecing gebruik ik ook maar alleen voor de .hexagonnen want die zijn niet zo makkelijk aan elkaar te zetten met die zes kanten. De vierkantjes snijd ik op maat en naai ze dan aan elkaar met de hand of de machine.
    Lieve groet van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Riet, het is geen freezerpaper maar heatnbond http://www.happystitches.nl/nl/diversen/1724-vliesofix.html

      hier kun je er ietsje meer over lezen en een toturial zien. Je plakt het op het stukje stof dat je op je quilt wilt hebben en dan haal je het papier weg en legt het motiefje (waar nu lijm aan zit) op je quilt en strijkt het vast. Naderhand knip je aan de achterkant de overtollige stof weg. Je kunt met een festonsteek bijvoorbeeld nog rondom je motiefje gaan. Voor mij is het helemaal nieuw maar ik ga het proberen en zal op dit blog vertellen hoe dat ging! Het lijkt me makkelijk en is misschien niet echt appliceren maar de quilt ziet er wel heel mooi uit.

      Goede tip over het freezerpaper Riet, ik weet wel iemand in Amerika die het kan sturen!

      Hebberig in een quiltwinkel : )))))))))))))) er is zo veel moois te zien daar!
      Fijne week verder Riet!
      Liefs van Pink.

      Verwijderen

Hartelijk dank voor je reactie! Pink